Հեթանոսությունը կրոնափիլիոփայական ուղղվածություն է: Հեթանոս տերմինը համարժեք է լատիկան paganus տերմինին: Այն ունի հետևյալ իմաստը «քաղաքից դուրս ապրող , գյուղական միջավայրին բնորոշ, անկիրթ գյուղացի և գյուղաբնակ»: Այդ տերմինով հիմնականում կոչում էին նրանց, ովքեր բազմաստվածության կրողներ էին և այն չունի էթնիկական տարբերակիչ։
Արևմտյան կրոնական մշակույթի մեջ paganus տերմինը նույնական է հելենիզմ տերմինի հետ։ Ըստ էության այն ՝ հանրային, ազգային կրոն է և իր հիմնական բնույթով տարբերվում է քրիստոնեությունից, մուսուլմանությունից և հուդայականությունից, որոնց հիմանական առանձնահատկությունը հեթանոսությունից այն է, որ ունեն այսպես կոչված հայտնությամբ տրված լինելու էություն։
Հեթանոսություն նաև բազմաընդգրկուն կրոնական ուղղություն է, քանզի իր զարգացման տարբեր արեալներում այն տարատեսակ բնույթ է ունեցել։ Հաճախ նրանում կարելի է նկատել բնապաշտականությանը հատուկ գծեր, իսկ մի քանի այլ դեպքերում այն զարգանում է հասնելով մինչև հայտնությամբ տրված լինելուն, որը ակնհայտ երևում է հատկապես զրադաշտականության մեջ։
Հայոց հեթանոս աստվածների առաջին
դիցարանը ձևավորվել
է հայ ժողովրդի կազմավորմանը
զուգընթաց՝ կրոնապաշտամունքային հավատալիքների ազդեցությամբ:
Հնագույն գրավոր աղբյուրներում
պահպանվել են տեղեկություններ հայոց առաջին պետական կազմավորումներում գոյություն
ունեցած պաշտամունքային երևույթների մասին:
Հայկական լեռնաշխարհում վկայված առաջին պետական կազմավորման` Արատտայի (մ. թ. ա. XXVIII–XXVII դարեր) հովանավորը արարչագործ Հայա աստծու որդի Դումուզին էր:
Հայասա երկրի (մ. թ. ա. XV–XIII
դարեր) աստվածները հիշատակվում են խեթա-հայասական պայմանագրում, որտեղ վերծանվել է
12 աստծու անուն: Հայասայի դիցարանը ղեկավարել է գերագույն եռյակը. առաջինը ռազմի
աստվածությունն էր, երկրորդը՝ մայր աստվածուհին, իսկ երրորդի անունը չի պահպանվել:
Վանի թագավորության դիցարանը
հիշատակվում է Մհերի դռան արձանագրության մեջ: Այն կազմված է եղել 70
աստվածությունից՝ 35 իգական և 35 արական (ամեն աստված ուներ իր նշանը), և շուրջ
100 սրբություններից: Դիցարանը գլխավորել է գերագույն եռյակը՝ Խալդի, Թեյշեբա,
Շիվինի: Երկրպագել են նաև դաշտերի, լեռների, ծովերի և այլ աստվածությունների:
Հետբիաինական դարաշրջանում ազգակից
աստվածներից ձևավորվել է նոր պանթեոն, որը նույնությամբ պահպանվել է մինչև
քրիստոնեության ընդունումը:
Հայոց դիցարանի բնորոշ
առանձնահատկությունը միակենտրոնությունն է, չկան չար կամ չարագործ աստվածներ,
մեծարվել են լույսը, բարին, ընտանեկան օջախը, գիտությունները:
Հայոց դիցարանը ղեկավարում է
գերագույն եռյակը՝ Արամազդը՝
աստվածների հայրը, երկնքի ու երկրի արարիչը, լիություն, բարություն և արիություն
պարգևողը (պաշտամունքային գլխավոր կենտրոնը եղել է Դարանաղյաց գավառի Անի ամրոցը),
Անահիտը՝ արգասավորության,
պտղաբերության մայր դիցուհին (գլխավոր կենտրոններն էին Եկեղյաց գավառի
Երիզա/Երզնկա ավանը, Արտաշատը), Վահագնը՝
պատերազմի, քաջության և հաղթանակի աստվածը (գլխավոր մեհյանը Աշտիշատում էր. կոչվել
է Վահեվանյան): Գլխավոր աստվածություններից է Աստղիկը՝
սիրո և գեղեցկության, երկնային լույսի և ջրի դիցուհին:
Комментариев нет:
Отправить комментарий